Nenechávejte jaro za okny, vpusťte čistý vzduch dovnitř

Trendem posledních dekád je dokonalá izolace. Vyhazujeme stará okna a instalujeme na jejich místo nová, která mnohem lépe těsní. Což je dobře pro peněženku, ale ne vždy pro naše zdraví. Ačkoliv dochází k minimalizaci tepelných ztrát, domy přestávají dýchat. A netrpí jen samotná stavba – nedostatečná výměna vzduchu se může z dlouhodobého hlediska nepříznivě podepsat i na našem zdraví. Pokud nezapomenete větrat a dodržíte následující pravidla, bude se vám doma žít mnohem lépe.

Ačkoliv je představa perfektně utěsněného domu lákavá z finančního hlediska, nesmíme zapomínat na důležitý fakt – právě díky nedokonalé izolaci vždy docházelo k tolik potřebné cirkulaci vzduchu, a to i ve chvíli, kdy byla zavřená okna. Toho lze samozřejmě docílit i dnes, a to pomocí moderních technologií v podobě větrací jednotky. Jenomže co když systém nevyužíváte?

Výskyt plísně je otázkou času

Když se z domu stane neprodyšná a precizně izolovaná krabice, brzy se začnou rosit okna a citelně se zvýší průměrná vlhkost vzduchu. Výjimkou nejsou ani plísně, kterým se v takovém prostředí daří skvěle.

Problematika utěsňování se přitom netýká jen zlomku staveb. Jde o rozšířený nešvar, o kterém se hovoří jako o „syndromu nemocných budov“. K nejkritičtějším místnostem obvykle patří kuchyň, ložnice a koupelna.

Jak se bydlení v nevětrném bytě podepisuje na zdraví?

V případě velmi dobré tepelné izolace obvodového zdiva trvá výměna vzduchu v průměrně velké místností i 20 hodin. Člověk přitom denně vydýchá cca 1 kg CO2 a při pobytu ve špatně větraném prostředí pak dochází k nepříjemným zdravotním potížím (únava, bolest hlavy, rozvoj alergie…).

A jak tedy efektivně větrat? Ideální řešení představují rekuperační jednotky, které se starají o nepřetržitou výměnu vzduchu s minimálními tepelnými ztrátami. Pokud si však systém decentrálního větrání nechcete nebo nemůžete pořídit, nezapomeňte 3-4 × denně krátce, ale intenzivně (tzn. okny otevřenými dokořán) větrat. Poprvé hned po probuzení, naposledy bezprostředně před spánkem.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *